جمعه،07 ارديبهشت 1403 English

مديريت آمار و فناوري اطلاعات

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • “جنگ سرد ديجيتالي” با روسيه صنعت آي تي را به خطر مي اندازد؟
      كد خبر: 6039
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      تعداد بازديد: 678

      “جنگ سرد ديجيتالي” با روسيه صنعت آي تي را به خطر مي اندازد؟

      چشم هاي جهانيان ماه گذشته به اخبار روسيه-اكراين و كريمه بود. نگاههاي صلح طلبانه  به المپيك سوچي بود كه بحران در اكراين و ويكتور يانوكويچ رييس جمهور بركنار شده توسط مردم، همه چيز را عوض كرد. رفراندوم در مورد كريمه و الحاق آن به روسيه غرب را عصباني كرد تا اينكه ليست جديدي از تحريمها جلوي يكديگر گذاشته شد و نگاههاي خوش بينانه با ورود ارتش روسيه به كريمه به كلي نابود شده و تحريم و بلوكه كردن داريي هاي مقامات روس در امريكا (و اروپا كمتر، به خاطر وابستگي به گاز روسيه) يك جنگ تمام عيار سرد را رقم زده است، مشابه تحريم هايي كه غرب عليه ايران به اجرا گذاشت، غرب مي خواهد روسيه را تنبيه كند اما آيا مي تواند چنين كاري كند؟

      آنچه روسيه را متمايز مي سازد بحث قدرتمند بودن اين كشور در عرصه آي تي و نرم افزار و اينترنت است كه مي تواند اوضاع را به سمت يك جنگ سر ديجيتالي بكشاند، منتها با اين تفاوت كه روسيه مي تواند به صنعت آي تي غرب ضربه بزند. برخي كمپاني هاي روس در صنعت آي تي اصولا در غرب متولد شده و رشد پيدا كرده اند، برخي از كمپاني ها مقر توسعه و تحقيق شان در روسيه است، برخي مخ هاي آي تي روس تبارند و … اجازه بدهيد كمي بيشتر وارد جزييات شويم:

      كمپاني كسپرسكي در فضاي آي تي و ضد ويروس و بدافزار معروف بوده و مقر تحقيق و توسعه در روسيه بوده و يوجين كسپرسكي به عنوان مغر متفكر كمپاني بين المللي بارها اعلام كرده كه زير نفوذ حكومت پوتين نيست. موضع رسمي اين كمپاني بيرون ماندن از مناقشه است اما نيروهاي سابق ك.گ.ب در اين موسسه فعاليت دارند و معلوم نيست بي طرف بمانند!

      كمپاني NGINX Inc كه فقط سه سال سن دارد و روي پروژه هاي وب پراكسي تحت سرور كار مي كند و در اينترنت محبوب بوده و به نحو گسترده اي در اينترنت پخش شده است. هر چند واحد اداري اين كمپاني در سان فرانسيسكو قرار دارد اما مقر اصلي اش در مسكو است.

      كمپاني بعدي Parallels Inc است كه در رنتون واشنگتن قرار داشته و در تكنولوژي مجازي سازي، اتوماسيون و مديريت بر كلود با VMware vSphere و Microsoft CloudOS كار مي كند. لابراتور تحقيقاتي آن در نوو سيبيرسك روسيه واقع شده است.

      كمپاني Acronis مشابه پارالل است كه در سال ۲۰۰۲ تاسيس شده و مغز متفكر آن سرگئي بلوسوف است كه در سال ۲۰۱۳ از مديريت اجرايي پارالل استعفا داده و به آكرونيس پيوست. سيستم هاي پشتيباني، ذخيره سازي ديتا، مديريت ذخيره سازي در محيط ويندوز و لينوكس را رهبري مي كند و مقرش در وبورن در حومه بوستون است.لابراتور تحقيقاتي آن در مسكو واقع شده است.

      كمپاني نرم افزاري Veeam Software نيز توسط راتمير تيماشف متولد روسيه در بخش خدمات و سرويس هاي بك اپ و پشتيباني انترپرايز و در محيط VMware و Microsoft Hypervisor كار مي كند و كمپاني چند ملتي محسوب مي شود كه مقرش در كلمبوس اوهايو بوده و تحقيق و توسعه آن در سن پترزبورگ روسيه واقع شده است.

      آنچه ذكر شد، نمونه هايي از حضور روسها در صنعت آي تي و نرم افزار جهاني بوده كه ميليونها دلار ارز توليد مي كند و در سطح امريكا،اروپا، خاورميانه،افريقا و آسيا حضور دارند. همچنين هزاران كمپاني نيمه كوچك و كوچك نيز با تابعيت روس و … در امور بانكي و الكترونيكي و … در اينترنت حضور دارند.

      حضور روسها در بخش اپليكيشن روي موبايل نيز گسترده بوده و آي او اس اپل و اندرويد را از روسيه هدايت و مديريت مي كنند.

      مشتريان محصولات روسي در غرب از هم اينك به فكر سوئيچ كردن به ساير محصولات مشابه غير روسي افتاده اند و حتي ممكن است در بخش هاي استراتژيك، نيروهاي روس را از بدنه خود حذف كنند.

      در بخش موبايل و اپ هاي موبايل نيز قرار شده تا با اعمال سياستهاي جديد درون شبكه اي از هر نوع اپي كه ممكن است باعث رخنه نرم افزاري شود خودداري گردد. براي كاربران نداشتن فلاپي بيرد خيلي مهم نيست اما شايد با نداشتن Cut the Rope كه توسط روسها در مسكو و لابراتوار زپتو توسعه يافته و اپ هاي مشابه مشكل پيدا كنند.

      سياستهاي آي تي امريكايي ها روشن است و نمي خواهند اپ ها و نرم افزارهاي روسي نقش زومبيه را ايفا كنند و هر زمان كه احساس كنند نرم افزارهاي روسي نقش جاسوس را بازي مي كنند، آنها را از زير ساختهاي امريكا حذف خواهند كرد.

      ويزاي امريكايي از نوع غير مهاجرت و كاري موسوم به H-1B براي روسها قدغن شده و نيروهاي كار روس در همه بخشها براي ورود به امريكا دچار مشكل خواهند شد.

      تستهاي اسنيفينگ Sniffing عليه اپ ها و نرم افزارهاي روس شروع شده و قراردادهاي كلان نرم افزاري در حال تجديد نظر هستند. همچنين كمپاني هاي روس تبار بايد مراكز خود را از روسيه به امريكا منتقل نموده (برخي را امريكايي ها از همين حالا مشخص ساخته اند) و تحت استانداردهاي امريكايي به كار خود ادامه دهند.

      بحث كدهاي برنامه نويسي توليد شده توسط روس ها در بحث برون سپاري نرم افزاري معضل ديگري است كه انترپرايزها بايد روي آن فكر كنند كه به همين سادگي رفع نمي شود و امكان حملات ديجيتال از سوي روسيه را بيشتر مي كند.

      اينكه كدام كدها جديد است و چقدر سازمانها به اين كدها وابستگي دارند نيز به پيچيدگي ماجرا مي افزايد. تيم بزرگي بايد مشغول تست زدن دائمي برنامه ها باشند كه بسيار گسترده بوده و مشخص كنند كدام كد بكدور دارد يا ندارد و درصد خطر چقدر خواهد بود.

      بحث هزينه هاي مهاجرت از برنامه هاي روسي به غربي نيز معضل ديگري است كه سازمانها به آساني بدان تن نمي دهند.

      به هر حال نرم افزار و صنعت آي تي اولين جايي خواهد بود كه غربي ها براي جلوگيري از حملات ديجيتال روسيه عليه آن وارد عمل مي شوند.

      بنابراين بايد منتظر يك جنگ سرد ديجيتالي بين روسيه و غرب باشيم.

      منبع: زد دي نت . برگرفته از خبرآنلاين

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543328 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.52828788757324 seconds.
memoryUsage : 6854Kb